Matic Kotar, dijak generacije 2014/2018, je poseben sogovornik. V času šolanja na ŠKG je utelešal vse tisto, kar zaobjema besedna zveza »vsestranski dijak«. Bil je zgled prizadevnega dijaka, vrhunski športnik in član državne plezalne reprezentance, zanesljivi likovni oblikovalec pri različnih šolskih projektih, pevec v dveh gimnazijskih zborih, tvorec uspešnih in nagrajenih razrednih akcij (jaslice, letniška revija, pevski festival), predvsem pa – človek, vselej pripravljen priskočiti na pomoč. Kako se spominja pestrih štirih gimnazijskih let, nam je zaupal v naslednjem pogovoru.
Matic, lani si na Škofijski klasični gimnaziji maturiral, sedaj pa si študent slovenščine na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Za začetek bolj aktualno, »negimnazijsko« vprašanje: Kako je biti študent?
Všeč mi je. Čeprav sem – na žalost – ponovno odkril, da sem tip človeka, ki mu poslušanje razlage oz. prisotnost na predavanjih močno koristi, je razporeditev časa vseeno v mojih rokah. Počutim se precej svobodnega, če je to prava beseda, je pa vedno prisotna miselnost vseh starejših, naj študenti »uživamo ta leta«, kar čutim kot stalen, skorajda pozitiven pritisk.
V čem pa se študij najbolj razlikuje od šolanja na gimnaziji? Kaj je morda sedaj lažje in kaj po drugi strani pogrešaš iz srednješolskih časov?
Ena največjih razlik je, da smo s profesorji vsi »kolegi«. Če te predavatelj pokliče, si pač kolega. »Kolega, od kod prihajate?« »To bo predstavil kolega pred tablo.« »Morda ve odgovor na to vprašanje kolega?« »Kolega, ostanite zadaj, da virusi ne pridejo do katedra.« Druga, ne tako pomembna in še manj opazna, pa je struktura pouka in izpitov.
Pogrešam vsakdanjo rutino gimnazijskega urnika. Vanjo so sodili tudi vsi sošolci, prostori in profesorji, ki sem jih videval vsak dan – štiri leta! Prav tako vsi festivali in skupinski projekti, čeprav sem prepričan, da imam zaradi njih že zdaj nekaj sivih las več.
Tvoja zgodba na Škofijski klasični gimnaziji je bila še posebno vznemirljiva zato, ker si bil obenem tudi vrhunski športnik plezalec. Nam lahko na kratko orišeš, kakšna je bila tvoja plezalska pot od začetkov pa do največjih uspehov?
Plezati sem začel pri devetih letih po preizkusu lokalnega kluba v osnovni šoli. Po nekaj letih sem prišel v tekmovalno skupino, kar je pomenilo, da med treningom ob strani nismo več brali stripov, oziroma da jih naj ne bi. Leta 2013 sem po zmagi v pretekli sezoni državnega prvenstva postal član mladinske reprezentance, kjer sem na prvi večji mednarodni tekmi uspel doseči prvo mesto. Tisto in naslednje leto sta bili zame do zdaj še vedno najbolj uspešni, sem pa leta 2016 na svetovnem mladinskem prvenstvu v kombinaciji dosegel 6. mesto. V mladinski reprezentanci sem ostal do leta 2019, ko sem presedlal v člansko.
Na kateri plezalski dosežek pa si najbolj ponosen?
Najbolj ponosen sem na dvoletni zaporedni naslov evropskega mladinskega prvaka v svoji kategoriji. V letih 2013 in 2014.
Zakaj ravno plezanje? Kaj te je kot mladega fanta pripeljalo v ta šport?
Seveda sem začel z nogometom, kot vsak nadobuden fant v prvi triadi osnovne šole. Plezanje sem (kot šport) odkril po naključju, za katerega sem zelo vesel. Načelnik ŠPO Rašica, Aleš Pirc, je takrat na šoli predstavljal športno plezanje na zelo praktičen način. Ker sem ugotovil, da se mi zdi zabavno in mi gre dokaj dobro od rok, sem se vpisal v tamkajšnji klub.
Predstavljam si, da si bil ob prehodu iz osnovne v srednjo šolo postavljen pred vprašanje, kako naprej. Ali vrhunsko in tekmovalno plezanje obesiti na klin ali vztrajati kot dijak in obenem športnik. Ti si izbral težjo pot. Kako danes gledaš na to svojo odločitev?
Brez trohice dvoma bi se še enkrat odločil enako. Plezanje mi je dalo, in mi daje še vedno, ogromno priložnosti, izkušenj, spoznanj in ljudi, za katere sem neizmerno hvaležen. Odločitev je bila – pravilna.
Tvoja osebna zgodba je močan dokaz, da je vrhunski šport mogoče združiti s šolanjem na gimnaziji. Kako ti je to uspelo? Kdaj je bilo najtežje in kako si se soočal s takimi trenutki?
Najtežje je bilo ob enakih časih kot vsem drugim – ko je bilo na koledarju veliko obveznosti. Takrat je bilo treba dobrega načrta, zagnanosti in kdaj tudi odrekanja enemu ali drugemu. Bolj redko mi je uspelo tako, kot sem si želel, in to me je velikokrat jezilo. Vseeno je bil zame ta proces ključnega pomena, preko njega sem namreč razvil veliko spretnosti, pa tudi spoznal svoje želje, poglede in vztrajnost.
Nisem bil najvzornejši učenec, sprotnega dela sem se nadejal le v prvemu tednu vsakega letnika, velikokrat sem bedel tudi pozno v noč. V resnici mi ne bi bilo treba nič od tega, saj sem bil po navadi sam sebi največja prepreka. Vseeno pa so napake pomembne (čeprav se sliši kot klavrna tolažba) in so mi prinesle izkušnje, ki mi vedno znova pridejo prav.
Morda bo zanimivo tudi, če nam opišeš povprečen dan gimnazijca in vrhunskega športnika. Ne nazadnje je bil tudi tvoj dan dolg »samo« 24 ur … Kdaj si našel čas za učenje, pisanje nalog, domače branje …?
Zagovarjam, da ima človek čas za stvari, za katere si čas vzame. Seveda pa stvar ni tako preprosta in mi še vedno predstavlja težavo – kako določiti prioritete? Še posebej, če te zanima toliko stvari? Jasne prioritete so pogosto nujne, a jih sam razen tega, da je šola na prvem mestu, v času šolanja nisem imel.
Da je v življenju treba izbirati med vrsto dobrih, zanimivih in privlačnih stvari brez možnosti, da bi izbral vse, je eno najbolj kislih in grenkih jabolk, v katera sem moral ugrizniti. Še vedno se mi usta skremžijo ob njegovem okusu, a se mu ne morem izogniti – človek pač ne more početi vsega, česar bi si želel, na žalost pa še manj uspešno. Nisem prepričan, če bom to dejstvo lahko kdaj v celoti sprejel, nujno pa se moram za to truditi.
Moj povprečen dan je bil v 90 % primerov zelo podoben sledečemu vzorcu: dan ostalih gimnazijcev + trening. Število treningov na teden se je gibalo med štiri in pet (z raznimi odstopanji navzgor med pripravami in tekmovalno sezono), vsak pa je s prevozom vred vzel dobre štiri ure, tako da je čas, ki mi je ostal, kar naenkrat postal precej »vreden«. Potrudil sem se, da sem ga čim boljše izkoristil, nikakor pa mi to ni vedno uspelo. Če bi si (uspešno izkoriščen) dan približno predstavljali po urah:
– budilka ob 7:00
– šola od 7:45 do 14:00
– pred treningom kosilo
– odhod na trening ob 15:30 ali 17:00
– prihod domov ob 19:30 ali 21:00
– tuš, večerja, počitek, delo za šolo do 23:00 – včasih več, včasih manj
Po urniku je lahko in dobro delati, če ga imaš in se ga držiš. Pri meni je velikokrat vsaj ena izmed teh dveh točk šepala, tako ali tako pa se je vedno tudi kaj vrinilo vmes, a nič od tega ni predstavljalo večjih težav, le potrebo po dobršnem ščepcu improvizacije. Če si motiviran, je mogoče vse, zato je cilj nekaj, kar vsi nepretrgoma iščemo.
Ali nam lahko postrežeš s kakšno anekdoto »dijaka plezalca«?
V resnici ne ravno, pa se pretvarjajmo, da je to le zaradi stroge zaupnosti tovrstnih informacij in ni posledica mojega slabega spomina. Edina stvar, ki mi pride na misel, je postavljanje jaslic in/ali razstav. Za vsa višinska dela sem bil v osnovi zadolžen jaz, kar je smiselno, čeprav po lestvah vseeno ne plezam veliko pogosteje od ostalih. V devetih od desetih primerov je bilo to v kombinaciji z lepljenjem česarkoli na steno ali pa strop, tako da mi gre danes to že kar v redu.
Se pa spominjam (čeravno ni prava anekdota) tudi plezalnega treninga z vami (prof. Pucem) v Massyju. Med ekskurzijo v Parizu, ki je trajala slab teden, sem bil po navodilih trenerja dolžan izvesti en trening, da mi forma ne bi preveč upadla. S profesorjem sva se tako s hitrim vlakom odpeljala v Massy, kjer sem na svojo srečo lahko naredil trening z Leom Avezoujem, francoskim reprezentantom, s katerim se vsake toliko časa še vedno srečam na kakšni tekmi. Trening je bil izvrsten, v veliko veselje pa mi je bilo tudi zanimanje, ki ga je profesor Puc izkazal nad plezanjem. Za konec mi je kupil še kosilo (nekakšen kebab), razred, ki je ves ta čas raziskoval Pariz, pa sva ujela in se mu pridružila pred Montmartrom.
Koliko pa je imela za tvoje športno udejstvovanje (turneje, prvenstva, treninge …) posluha sama šola? Ali bi lahko rekel, da Škofijska klasična gimnazija podpira vrhunske športnike?
Na šoli s svojim športnim udejstvovanjem nikoli nisem imel težav. Status športnika mi je omogočal, da sem se glede vsega lahko dogovoril s profesorji, ki so mi zares prijazno stopili naproti, tako da lahko z gotovostjo trdim, da ŠKG podpira športnike, pa tudi druge, ki se v čem resno udejstvujejo.
Tale pogovor verjetno prebirajo tudi drugi mladi, ki se ukvarjajo s športom, kulturo in umetnostjo na najvišji ravni, in morda so v tvoji poti našli navdih zase. Kaj bi jim svetoval, če se odločajo o tem, kako naprej?
Glede dajanja nasvetov se ne počutim ravno kvalificiranega, saj jih sam še vedno sprejemam, še bolj pa premlevam. Lahko je drugim svetovati, četudi sam nimaš pojma. Vseeno pa vidim, da ena stvar drži: vztrajnost se poplača. Čeprav je v to težko verjeti, si velja zapomniti.
Sicer pa Matic ob besedi »Škofijska« pomisli na …
… temna zimska jutra prvega letnika, ko sem v mrazu kolesaril do gimnazije. Ne razumem zakaj, a so mi tista zgodnja zbujanja (še vedno vem, s kakšno budilko) ostala vžgana v spomin na najprijetnejši način. Poleg tega se še vedno rad spominjam gimnazijske rutine, ki mi takrat skoraj zagotovo ni bila tako pri srcu, vem pa, da sem se v razredu počutil kot doma – predvsem zaradi sošolcev. Lepih spominov na Škofijsko imam nešteto, in čeprav bi jih lahko na prvi pogled veliko zavrgli kot nepomembne, skupaj gradijo izrazito toplo obdobje mojega življenja. Zelo rad se predajam nostalgičnemu sanjarjenju, in gimnazijski sklop je eden najpogostejših v rotaciji.
Zakaj?!
Najbrž, ker sem se takrat preprosto počutil dobro.
Pa še bolj resno vprašanje: Kaj ti je dala Škofijska klasična gimnazija? Kako po nekajmesečni študijski izkušnji gledaš na prehojeno štiriletno srednješolsko pot?
Meni je Škofijska dala predvsem jasne vrednote, odprto glavo in dobre ljudi. Težko se štiri leta tako strnjeno opiše, a ti trije pojmi držijo.
Matic, za konec še pogled v prihodnost. Te bomo poznali kot slovenista plezalca ali bolj kot plezalca slovenista?
Odgovor na to vprašanje zanima tudi mene. Načrta ni, vem pa, da bom počel tisto, kar me bo zanimalo in mi predstavljalo izziv. V resnici nimam pojma! Lahko se zgodi, da me bo na koncu kdo poznal še kot kaj tretjega … Upam samo, da kot dobrega človeka, pa bom zadovoljen.
Pa da ne pozabiva … Poleg športa si bil ves čas tudi navdušen pevec – prepeval si v obeh gimnazijskih mešanih pevskih zborih – pomemben pečat pa si na šoli pustil tudi s svojo veliko ljubeznijo, oblikovanjem in likovnim ustvarjanjem. Tako si oblikoval dijaški dnevnik, knjižico molitev, literarno glasilo Domače vaje, sodeloval si pri okraševanju šole in še kaj. Kje si našel navdih (in čas) za vse?
Petje in grafično oblikovanje mi je bilo od začetka gimnazije vedno pri srcu. Najti čas za stvari, v katerih uživaš, ni težko, težko se je le odločiti, od kod ta čas vzeti. Zame je imelo plezanje pred ostalimi obšolskimi dejavnostmi vedno prednost, tako da sem jih prilagajal treningom. Olajšavo je predstavljalo dejstvo, da mi je oblikovanje in petje skoraj vedno predstavljalo sprostitev in sem ju lahko zamenjal s prostim časom, ko je bilo treba. Imel sem urnik, ki sem se ga držal, in improviziral, ko ni šlo drugače – pa se je na koncu vse nekako sestavilo skupaj.
(Preprost) recept za uspeh torej ne obstaja, a s tem ni nič narobe. Ljudje se na začetku zgledujemo po ostalih, sčasoma pa je nekatere stvari treba doumeti sam. To ni neumnost, temveč osebna rast.
Hvala, Matic, za vse misli, ki si jih delil z nami, in veliko uspeha na vseh področjih še naprej!
Pogovor je pripravil David Puc.
© 2018 Zavod sv. Stanislava. Vse pravice pridržane.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
ASP.NET_SessionId | session | Issued by Microsoft's ASP.NET Application, this cookie stores session data during a user's website visit. |
AWSALBCORS | 7 days | This cookie is managed by Amazon Web Services and is used for load balancing. |
AWSELB | session | Associated with Amazon Web Services and created by Elastic Load Balancing, AWSELB cookie is used to manage sticky sessions across production servers. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category . |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category . |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance". |
JSESSIONID | session | The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application. |
viewed_cookie_policy | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
XSRF-TOKEN | 6 hours | This cookie is set by Wix and is used for security purposes. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
locale | 1 month | Facebook sets this cookie to enhance the user's browsing experience on the website, and to provide the user with relevant advertising while using Facebook’s social media platforms. |
S | 1 hour | Used by Yahoo to provide ads, content or analytics. |
TawkConnectionTime | session | Tawk.to, a live chat functionality, sets this cookie. For improved service, this cookie helps remember users so that previous chats can be linked together. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ym_visorc | 30 minutes | Yandex sets this cookie to allow the site's Session Replay to function correctly. |
AWSALB | 7 days | AWSALB is an application load balancer cookie set by Amazon Web Services to map the session to the target. |
idrxvr | 1 year 1 month | This cookie is used for analyzing the traffic. The cookie collect information on the user activity and identify the issues for improving the service. |
ymex | 1 year | Yandex sets this cookie to collect information about the user behaviour on the website. This information is used for website analysis and for website optimisation. |
yuidss | 1 year | Yandex stores this cookie in the user's browser in order to recognize the visitor. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_29568944_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_ym_d | 1 year | Yandex sets this cookie to store the date of the users first site session. |
_ym_isad | 20 hours | Yandex sets this cookie to determine if a visitor has ad blockers. |
_ym_uid | 1 year | Yandex sets this cookie to identify site users. |
atid | 1 year 1 month | This cookie is set by the provider AT Internet. This cookie is used for storing the visitor ID which helps in identifying the user. This cookies are used for web traffic measurement. |
atidx | 1 year 1 month | This cookie is set by the provider AT Internet. This cookie is used for storing the visitor ID which helps in identifying the user. This cookies are used for web traffic measurement. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
sid | session | The sid cookie contains digitally signed and encrypted records of a user’s Google account ID and most recent sign-in time. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
yabs-sid | session | Yandex sets this cookie to store the session ID. |
yandexuid | 1 year | Yandex sets this cookie to identify site users. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
i | 10 years | This cookie is set by OpenX to record anonymized user data, such as IP address, geographical location, websites visited, ads clicked by the user etc., for relevant advertising. |
id | session | Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
aff | 1 month | No description available. |
ClientId | 1 year | No description available. |
COMPASS | 1 hour | No description |
debug | never | No description available. |
DotMetrics.DeviceKey | 1 year | This cookie is set by the provider Dotmetrics.net. This cookie is used for implementation of the technical part of the MOSS measurement. |
DotMetrics.UniqueUserIdentityCookie | 1 year | This cookie is set by the provider Dotmetrics.net. This cookie is used for implementation of the technical part of the MOSS measurement. |
FirstTimeReferer | 1 year 8 months 7 days | No description |
HostSwitchPrg | past | No description |
lb_zemljevid_najdi_si | 10 minutes | No description |
metrika_enabled | session | No description available. |
OIDC | 6 months 1 day | No description available. |
OptInPrg | past | No description |
ref | session | No description available. |
rl_anonymous_id | never | No description available. |
rl_user_id | never | No description available. |
RoutingKeyCookie | past | No description |
session_hihaho | 6 hours | No description |
site | session | No description |
twk_idm_key | session | No description |
ww_d | 50 years | No description available. |
ww_p | 50 years | No description available. |
ww_s | 30 minutes | No description available. |