Damijan Vizjak, dijak 1. letnika Škofijske klasične gimnazije, govori o svoji slepoti. Sproščeno, odkrito in z obilo humorja. Tak je Damijan tudi danes, ko se uspešno spopada z izzivi najstništva, šole in ostalega, kar mu prinese življenje. Damijan sam pravi, da vedno ni bilo tako. Ob taki zgodbi človek ne more drugega, kot da utihne, posluša in se uči. Zato je poklic učitelja tako osrečujoč. Ker se vedno lahko česa (na)učiš in dokler se želiš, si na pravem (delovnem) mestu. Ko te ta želja zapusti, moraš oditi. Zdi se, da je Damijan lahko razlog, da ostaneš. Že na prvem klepetu na hodniku me je ogromno naučil – v spominu ostajata predvsem preprostost in potrpežljivost. Morda se česa naučite tudi vi. Vabljeni k branju njegove zgodbe in predvsem tega, kako se je Damijan znašel na velíki šoli, svoj pogled je dodala tudi njegova spremljevalka ga. Katarina Zupančič.
Ko sva začela pripravljati pogovor, smo bili ravno na božično-novoletnih počitnicah. Damijan se je počutil dobro, saj je med prazniki vzdušje prijetno in bolj sproščeno, veliko časa je preživel z družino, sorodniki in prijatelji. Še posebej se mu je v spomin vtisnil dogodek za mlade iz župnije: »Naš župnik je organiziral večerjo. Posebnost je bilo to, da smo se morali vsi zelo lepo obleči, ker smo pred večerjo imeli predavanje o bontonu. Poudarek je bil na tem, kako se pravilno obnašati za mizo. Česa podobnega še nisem doživel.«
Podpora družine na poti k samostojnosti
Damijan živi v Šentvidu pri Ljubljani, tudi njegova sestra Valentina obiskuje ŠKG. Do svojega 6. leta, ko je še videl, je igral namizni tenis ob očetu, ki je trener tega športa. Nepogrešljivi sta seveda tudi njegova mama, ki je profesorica španščine, in babica Marija, ki jim je vsem v oporo in veliko pomoč. Damijan se opiše s temi besedami: »Sem odprt, vesel in včasih tudi navihan fant. Samostojnost je zelo pomembna za vsakega človeka, a za slepega človeka, kakršen sem sam, še toliko bolj. Sam se moram še toliko bolj potruditi, da nekaj dosežem in da mi nekaj uspe. Prav zato je pomembna vztrajnost in trdo delo, ki vplivata na tvojo samozavestnost.«
»V življenju se zgodijo hude kot dobre stvari. Dobrih se je treba veseliti in biti zanje hvaležen, iz slabih izkušenj pa je treba potegniti pomembne nauke za življenje.«
Tako opisuje svojo bolezen in spoprijemanje z njo: »Oslepel sem med počitnicami po končanem prvem razredu osnovne šole. Po operaciji možganskega tumorja se mi vid ni več povrnil. Na začetku je bilo zelo težko, ker je bila slepota zame nekaj novega in sem se moral nanjo navaditi. Prav nič mi ne bi pomagalo, če bi bil žalosten in bi se smilil samemu sebi. Samozavest so mi dajali moji domači, ki so me na vsakem koraku spodbujali. Zelo mi je pomagala molitev ljudi (duhovna podpora) in da sem operacijo sploh preživel. Prav tako mi je bilo lažje, ko sem začel spoznavati ljudi, ki imajo podobne težave, ob čemer sem spoznal, da nisem edini. Pomembno je bilo tudi, da so me tako sorodniki kot prijatelji sprejemali takega, kakršen sem.«
Kaj dviguje duha?
Damijanov glavni hobi je petje, saj ga sprošča. »Vedno, kadar doma pojem, domači vedo, da sem dobre volje.« Poleg petja se ukvarja tudi s športom. Kolesari v tandemu, zelo rad hodi, v izziv mu je hoja v hribe. »Rad bi se povzpel na najvišje vrhove naših najpomembnejših gora,« nam zaupa. Poleg tega ima še eno veliko željo: »Ugotovil sem, da me zanima delo napovedovalca na radiu, ker je zelo dinamično in razveseljuje druge ljudi.«
Damijan pri pouku
Odločitev za Škofijsko klasično gimnazijo
Pred gimnazijo je Damijan obiskoval Center IRIS, kjer je delo prilagojeno slepim in razred šteje manj kot deset dijakov. Zato je bil že zelo neučakan, ko se je približeval prvi šolski dan na ŠKG, saj ga je zanimalo, kako bo potekal pouk in kako se bo znašel v razredu s tridesetimi sošolci. A vedno se mu je zdelo, da ga bodo sošolci lepo sprejeli. Bilo je tudi nekaj negotovosti pred začetkom pouka: »Najbolj sem se bal, da bo veliko hrupa, ki me zelo moti. Ker nisem imel te izkušnje, sem bil v začetku precej utrujen, a sem se na to že navadil. Upal sem tudi, da mi bo delo dobro steklo, da ne bo prenaporno in da bodo profesorji razumevajoči.«
Vsak začetek je težak. A ne za Damijana.
V začetku šolskega leta je bilo kar nekaj situacij, ko se je znašel bolje kot sošolci, saj je za večino učilnic vedel, kje se nahajajo. Skromno pripomni: »Res pa je, da sem bil v prednosti, saj sem si šolo lahko ogledal in prehodil s pomočjo palice za slepe in tipnega zemljevida že med počitnicami prav z namenom, da bi se bolje znašel, ko se bo pouk začel.«
Kako se slepi znajde v šoli?
Ob težavah mu pomagajo domači, spremljevalka Katarina, sošolci, razredničarka in profesorji. »Vsem se želim zahvaliti za podporo, saj bi brez vseh, ki sem jih naštel, težko zmogel oz. bi se veliko težje znašel.« Še vedno mu je največji izziv uskladiti in razporediti količino snovi ter pridobiti gradivo v obliki, ki je prilagojeno slepim, saj mu to omogoča lažje spremljanje pouka.
Damijan se pohvali, da se je s sošolci dobro ujel, torej je bila njegova domneva pravilna. Pripravljeni so se pogovarjati z njim in ga vključujejo v razredne dejavnosti. Kadar jih prosi za pomoč, radi pomagajo. »Čeprav sem zaradi slepote od njih drugačen, se čutim sprejetega, za kar sem jim zelo hvaležen.«
Zelo rad ima različne predmete, od matematike, kemije do latinščine, španščine, zgodovine in slovenščine. Sicer uživa v vsakem predmetu, ki ga profesor razlaga tako, da tudi on lažje razume in sledi, čeprav se zaveda, da je tudi za profesorje težko spreminjati način dela, saj je delo s slepim za vse nekaj novega in jemlje čas. Dodaja, da je to »izziv tudi za profesorje«.
Kdaj slepi resnično vidijo in kdaj res uzremo tisti, ki nimamo telesnih preprek?
Damijan se strinja, da so slepi bolj občutljivi na glasove, znajo prisluhniti drugim in jim svetovati, saj jih je življenje že postavilo na preizkušnjo. »Morda imajo prav zato nekateri slepi in slabovidni boljši občutek za sočloveka. Vidimo in čutimo na drugačen način.«
»Smeh in hvaležnost naju spremljata vsak dan.«
Damijanu nesebično pomaga ga. Katarina Zupančič, ki ga spremlja na vseh poteh, ki so povezane s Škofijsko. Pred poukom in po njem ter seveda v razredu. Čeprav njeni spomini na začetek te poti že malo bledijo, se še dobro spomni, da je »prve korake naredila podobno kot apostol Peter, ko je na povabilo Jezusa stopil iz čolna in hodil po vodi k Njemu.« Že po prvem šolskem dnevu je Damijanu, »svojemu najboljšemu spremljevalcu«, kot ga sama imenuje, dejala: »Damijan, ti boš to šolo uspešno končal.« Ne spomni se sicer točnega odgovora, ve pa, da se je nasmejal. »Smeh prvega dne naju spremlja vsak dan. Biti z Damijanom pomeni biti šaljivo vesel. V bogastvu njegovih dobrih lastnosti bi še posebej izpostavila, da se zna pohecati iz svoje slepote, njegov spoštljiv odnos do prav vsakega človeka, ki stopi k njemu, njegovo hvaležnost za vsako malenkost, ki mu jo kdo naredi, pripravi, podari, njegovo natančnost in doslednost pri delu za šolo in željo, da naredi vse kot ostali sošolci.«
Ga. Katarina po petih mesecih na ŠKG ugotavlja, da si oba prizadevata, da ujameta ritem in korak šolskega dela, ter da se profesorji, strokovni sodelavci in starši trudijo, da bi se Damijan lahko normalno (za svoje razmere) ukvarjal s šolo in se pripravljal na svojo osebno in poklicno pot v svetu in družbi.
Malo humorja namesto konca
Drugi šolski dan na ŠKG.
Ga. Katarina: » Jooj, kje je zbornica?«
Damijan: »Daj, te bom jaz peljal.« In jo pripelje pred vrata zbornice.
Damijan reče ge. Katarini: »A ti to znaš?«
Ga. Katarina: » Ne, jaz ne hodim v šolo.«
Damijan: »Ja, kaj pa ti potem tukaj delaš?«
Ga. Katarina: »Tebi družbo.«
Damijan: »No, jaz tudi ne hodim v šolo. Saj se vendar skupaj voziva sem.« 😊😊😊
In še resen pripis
Če si lahko predstavljate go. Katarino (Damijanovo spremljevalko), go. Veroniko (Damijanovo mamo) in avtorico zapisa (Lily Schweiger Kotar) v Damijanovih letih, imejte v mislih nadobudne srednješolke, voditeljice birmanskih skupin, zavzete planinke in še marsikaj. Vse to v župniji Ljubljana Šentvid, nedaleč od Zavoda sv. Stanislava, ki je takrat služil popolnoma drugemu namenu. Kako neverjetno, da je Damijan po dolgih letih spet zbližal naše poti! Naključje? Pri Bogu jih ni. Edini razlog za to najdem v tem, da se moramo vsi od Damijana še marsikaj naučiti. Damijan, hvala ti iz srca.
Zapis je pripravila Lily Schweiger Kotar.
© 2018 Zavod sv. Stanislava. Vse pravice pridržane.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
ASP.NET_SessionId | session | Issued by Microsoft's ASP.NET Application, this cookie stores session data during a user's website visit. |
AWSALBCORS | 7 days | This cookie is managed by Amazon Web Services and is used for load balancing. |
AWSELB | session | Associated with Amazon Web Services and created by Elastic Load Balancing, AWSELB cookie is used to manage sticky sessions across production servers. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category . |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category . |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance". |
JSESSIONID | session | The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application. |
viewed_cookie_policy | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
XSRF-TOKEN | 6 hours | This cookie is set by Wix and is used for security purposes. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
locale | 1 month | Facebook sets this cookie to enhance the user's browsing experience on the website, and to provide the user with relevant advertising while using Facebook’s social media platforms. |
S | 1 hour | Used by Yahoo to provide ads, content or analytics. |
TawkConnectionTime | session | Tawk.to, a live chat functionality, sets this cookie. For improved service, this cookie helps remember users so that previous chats can be linked together. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ym_visorc | 30 minutes | Yandex sets this cookie to allow the site's Session Replay to function correctly. |
AWSALB | 7 days | AWSALB is an application load balancer cookie set by Amazon Web Services to map the session to the target. |
idrxvr | 1 year 1 month | This cookie is used for analyzing the traffic. The cookie collect information on the user activity and identify the issues for improving the service. |
ymex | 1 year | Yandex sets this cookie to collect information about the user behaviour on the website. This information is used for website analysis and for website optimisation. |
yuidss | 1 year | Yandex stores this cookie in the user's browser in order to recognize the visitor. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_29568944_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_ym_d | 1 year | Yandex sets this cookie to store the date of the users first site session. |
_ym_isad | 20 hours | Yandex sets this cookie to determine if a visitor has ad blockers. |
_ym_uid | 1 year | Yandex sets this cookie to identify site users. |
atid | 1 year 1 month | This cookie is set by the provider AT Internet. This cookie is used for storing the visitor ID which helps in identifying the user. This cookies are used for web traffic measurement. |
atidx | 1 year 1 month | This cookie is set by the provider AT Internet. This cookie is used for storing the visitor ID which helps in identifying the user. This cookies are used for web traffic measurement. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
sid | session | The sid cookie contains digitally signed and encrypted records of a user’s Google account ID and most recent sign-in time. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
yabs-sid | session | Yandex sets this cookie to store the session ID. |
yandexuid | 1 year | Yandex sets this cookie to identify site users. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
i | 10 years | This cookie is set by OpenX to record anonymized user data, such as IP address, geographical location, websites visited, ads clicked by the user etc., for relevant advertising. |
id | session | Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
aff | 1 month | No description available. |
ClientId | 1 year | No description available. |
COMPASS | 1 hour | No description |
debug | never | No description available. |
DotMetrics.DeviceKey | 1 year | This cookie is set by the provider Dotmetrics.net. This cookie is used for implementation of the technical part of the MOSS measurement. |
DotMetrics.UniqueUserIdentityCookie | 1 year | This cookie is set by the provider Dotmetrics.net. This cookie is used for implementation of the technical part of the MOSS measurement. |
FirstTimeReferer | 1 year 8 months 7 days | No description |
HostSwitchPrg | past | No description |
lb_zemljevid_najdi_si | 10 minutes | No description |
metrika_enabled | session | No description available. |
OIDC | 6 months 1 day | No description available. |
OptInPrg | past | No description |
ref | session | No description available. |
rl_anonymous_id | never | No description available. |
rl_user_id | never | No description available. |
RoutingKeyCookie | past | No description |
session_hihaho | 6 hours | No description |
site | session | No description |
twk_idm_key | session | No description |
ww_d | 50 years | No description available. |
ww_p | 50 years | No description available. |
ww_s | 30 minutes | No description available. |