Razstava grafik Adriane Maraž

V okviru praznovanj ob godu zavodskega zavetnika sv. Stanislava je v Kregarjevem atriju na ogled razstava grafik Adriane Maraž iz zasebne zbirke gospe Ljudmile Mrzlikar.

26. decembra mineva 90 let od rojstva slikarke in grafičarke Adriane Maraž (1931–2015) in ob tej obletnici postavljamo v Kregarjevem atriju na ogled spominsko razstavo njenih del; zahvaljujemo se njeni svakinji ge. Ljudmili Mrzlikar, ki je za razstavo posodila del svoje zbirke grafik (večinoma v tehniki jedkanice), in nečakinjama ge. Jani Marinček in ge. Romani Bernik Gostič za prijazno pripravljenost, da smo lahko razstavo obogatili z nekaterimi slikarskimi predmeti, grafičnimi matricami in osebnimi fotografijami Adriane Maraž. V razstavni prostor smo umestili tudi portret Adriane Maraž, ki ga je naslikala Irina Rahovsky Kralj.

Adriana Maraž je diplomirala na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost, in sicer je slikarstvo študirala pri Maksimu Sedeju, Gojmirju Antonu Kosu in Mariju Preglju, grafiko pa pri Riku Debenjaku in Božidarju Jakcu. Tako doma kot v tujini se je uveljavila kot cenjena grafičarka, razvila je tudi posebno tehniko barvne jedkanice z nalaganjem raznobarvnih grafičnih plasti in jo izpopolnila do mojstrskega obvladovanja; sama je dejala, da so njene grafike prispodobe za minevanje časa, ki ga simbolizira že njihova z razjedami preprežena, reliefno občutena površinska razčlenitev. Bila je članica Grupe 69 in je s svojimi grafikami pomembno sooblikovala “zlato dobo” t. i. ljubljanske grafične šole.  Za svoje delo je prejela več nagrad, med drugim Jakopičevo nagrado in nagrado Prešernovega sklada.

Akademik dr. Milček Komelj je ob smrti Adriane Maraž zapisal, da je bila “z osebnostjo in ustvarjalnim delom predvsem sinonim za nesmrtno Lepoto. /…/ Predana je bila intimni lepoti in samoti, pomenljiva sporočila je dojemala predvsem v tišini in vse ugledala z edinstveno prodornimi, nepozabnimi očmi. V vsem, česar se je dotaknila, je vselej stremela k popolnosti. Vse, kar je pogledala in komentirala, je estetsko pretanjeno povzdignila. /…/ četudi je segla v vrh naše in tudi svetovne grafike, najraje ostajala v ozadju, zatopljena med rajske rože domačega brezniškega vrta ter skrita v samostanski celici svojega ateljeja. Bila je ena najbolj krhkih, očarljivih in plemenitih osebnosti naše likovne ustvarjalnosti, še posebej grafike, ki jo je znala z opojno sijočimi barvnimi prelivi prav po slikarsko oživiti. /…/ Umetnost Adriane Maraž pušča v patiniranem okviru tako imenovane ljubljanske grafične šole za vselej živ in bleščeč spomin na polpreteklo zlato dobo slovenske grafične umetnosti. Predvsem pa ostaja poetično pričevanje o človeški občutljivosti, življenjski bridkosti in stvariteljski posvečenosti velike ustvarjalke, ki jo je iz eksistencialne samote ter minljivosti časov in sveta čudežno odreševala zamaknjenost v duhovno lepoto, močno kakor smrt.”

Za pričujočo razstavo v Kregarjevem atriju je dr. Milček Komelj napisal zaokroženo predstavitev likovnega opusa Adriane Maraž in izbranih del na tej razstavi, za kar se mu najlepše zahvaljujemo, vas pa vabimo k branju njegovega poglobljenega zapisa.

Razstava je na ogled v Kregarjevem atriju do 7. januarja 2022.

© 2018 Zavod sv. Stanislava. Vse pravice pridržane.